Historie

De Honda Wallaroo wordt geboren in het einde van 1989.

Met 1 jaar overlapping is het de bedoeling dat hij de Honda Camino gaat vervangen die dan ruim 12 jaar in productie is geweest.

Op 11 februari 1990, de dag dat Nelson Mandela vrij is gelaten, wordt de wallaroo        geintroduceerd.

Verslag uit 1990 van de introductie

De rit door Brussel

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Maarliefst 200 wallaroo’s in de Cricket&Co uitvoering staan klaar voor uitgenodigde dealers en relaties om er ,onder begeleiding van de Honda Goldwing club Belgie, een rit door Brussel mee te maken.

De kleine kangaroo valt dan erg op.

Dit dankzij het voor die tijd erg innovatieve en modieuze ontwerp. De brommer lijkt enigszins op een scooter maar is dit zeer zeker niet! De enkelzijdige achterwiel ophanging, gefixeerde   koplamp en niet te vergeten de opbergruimte, “buidel”, onder het zadel, zorgt voor vreemde blikken.

The Wallaroo's Are Comming!

 

 

 

 

 

 

 

 

De kleurstelling is erg uitbundig, net als de kleding uit die tijd. Veel fel roze, groen, paars en geel.

En dan nog al dat plastic: “het lijkt wel een tupperware brommer”.

 

Ondanks flinke promotie duurt het even voordat de mensen warm lopen voor deze kleine    Honda.

De brommer wordt vooral populair in het zuiden van Nederland langs de gehele grens met  Belgie. De assemblage van de wallaroo wordt uitgevoerd in het Belgische Aalst, het is daarom natuurlijk niet verwonderlijk dat juist in het Noorden van Belgie veel walla’s verkocht worden.

Assemblage van een Wallaroo Custom bij Honda Aalst, Belgie in 1992

Maar de verkoop overschrijdt nog meer landgrenzen.

Zo wordt de bromfiets ook verkocht in Engeland, Frankrijk, Spanje, Italie, Duitsland,   Denemarken en Zweden. In totaal is de Wallaroo in ongeveer 54 verschillende kleuren/uitvoeringen uitgebracht waarmee hij misschien wel de meest diverse bromfiets ooit geproduceerd is!

Elk jaar probeert Honda weer met verschillende kleurstellingen te komen, elk weer    aangepast aan de “mode” van dat jaar.

Ook is er elk jaar langs de normale uitvoering, een “deluxe” uitvoering beschikbaar welke is voorzien van een elektrische starter, knipperlichten , grootlicht en dimlicht en 2 spiegels.

Van beide uitvoeringen is er een 40km/h en een 25km/h versie te verkrijgen.

Dit wordt in Belgie benoemd als A (snorfiets) en B (bromfiets) klasse.

In Nederland is echter nooit een snorfiets versie uitgebracht, de reden daarvan is niet       bekend.

In 2003 stopt de productie van de Wallaroo die dan al een aantal jaren verplaatst is naar   Montesa in Spanje. In Nederland was de wallaroo al sinds 2000 niet meer te verkrijgen ,    waarschijnlijk wegens de opmars van de modernere scooter.